Sådan risikerer du at blive svindlet i MitID

Svindlerne arbejder hele tiden på at få fingrene i dine oplysninger. Derfor er det vigtigt, at du kender til de forskellige metoder og situationer, hvor der er særlig risiko for at blive svindlet. Én af de situationer opstår, når du skal godkende noget med MitID. Her bliver du nemlig bedt om at verificere, at det er dig, der forsøger at godkende.


QR-kode eller engangskode?

Når du bruger en computer eller tablet – og skal godkende med MitID appen på din telefon – kan du vælge enten at scanne en QR-kode eller få tilsendt en engangskode. Begge dele er med til at sikre, at det er dig, der er i gang med at godkende med MitID.

Svindleren vil bede dig skifte til engangskode

Forestil dig det her:

  • Du bliver ringet op af en, der udgiver sig for at være en medarbejder fra Lån & Spar. Vedkommende fortæller, at der er en sikkerhedsbrist, og at du derfor skal sikre dit MitID, så du ikke bliver udsat for svindel.
  • "Medarbejderen" beder dig åbne MitID-appen eller mitid.dk for at ændre din enhed fra QR til engangskode. Det tager ca. 24 timer før ændringerne slår igennem.
  • Derudover skal vedkommende notere dit bruger ID ned, når du er logget på, og du skal selv tilføje den mail, som vedkommende oplyser. Du får at vide, at det er helt standard sikkerhedsprocedurer.
  • "Medarbejderen" kan nu logge ind i din netbank. Og fordi der er et sikkerhedsbrist, bør du flytte pengene, så du ikke bliver udsat for svindel. Det hjælper "medarbejderen" med. Du skal blot oplyse den engangskode, som du får på sms.

Desværre sker sådanne scenarier rigtig ofte, og svindlerne bliver kun dygtigere og dygtigere til at snyde folk hver dag.
Derfor vil vi huske dig på, at vi i Lån & Spar aldrig beder dig om at oplyse engangskoder, PIN-koder eller andre adgangskoder.

Godkend altid med QR-kode, hvis du kan

For at mindske muligheden for at blive udsat for svindel, anbefaler vi, at du godkender med en QR-kode. Den er nemlig sværere for svindlerne at bruge ved overførsler. Engangskoder er desværre nemmere at lokke ud af dem, der bliver udsat for svindel. Hvis du bruger engangskoder, er det vigtigt, at du aldrig udleverer dem til nogen som helst.

 

Vær kritisk

Myndigheder, banker, Nets eller politiet vil aldrig kontakte dig på sms, mail eller over telefonen og bede om dine koder.

Der er ingen tvivl om, at svindlerne bliver dygtigere og virker professionelle for at få oplysninger ud af folk. Svindlerne er overbevisende, og derfor er det vigtigt, at du holder hovedet koldt og husker, at tænke dig om – det gælder især på opkald udenfor normal åbningstid.

Du kan altid vælge at lægge røret på og ringe til bankens hovednummer, for at få styr på problemerne.