Thu Oct 18 13:08:24 CEST 2018
Privat
Erhverv

Primera Air er gået konkurs - hvad skal du gøre?

Mandag den 1. oktober gik Primera Air konkurs.


Er du ramt af Primera Airs konkurs, kan du forsøge at få dine penge tilbage. Hvordan du er stillet afhænger af, om du kun har købt en flybillet, eller om du har købt en pakkerejse.


Tjek hos dit forsikringsselskab, om du har en konkursforsikring
Har du en rejseforsikring, bør du undersøge, om du har konkursdækning med forsikringen. Har du det, skal du lave en anmeldelse via dit forsikringsselskab.


Har du rejseforsikring på dit MasterCard Guld eller MasterCard Platin hos Lån & Spar Bank?
Din rejseforsikring på dit MasterCard har ikke en konkursdækning. Du kan desværre heller ikke benytte din afbestillingsforsikring, da den ikke dækker, når der er tale om konkurs.

Har du betalt med dit MasterCard, kan vi dog lave en indsigelse på beløbet. (Jvf. MasterCard Guld / MasterCard Platin Rejseforsikringen Sektion A - Punkt 5)


Rejsegarantifonden dækker, hvis du har købt en pakkerejse igennem et dansk rejseselskab eller et selskab med afdeling i Danmark.

Du kan finde flere informationer på Rejsegarantifondens hjemmeside


Du skal anmelde dit krav senest 6 måneder efter konkursdagen, dvs. senest den 1. april 2019.



Har du købt en pakkerejse
En pakkerejse er en flyrejse plus en anden rejseydelse. Det kan fx være et hotelophold.

Tag i første omgang kontakt til rejsearrangøren. Har de ikke mulighed for at hjælpe, skal du kontakte Rejsegarantifonden for yderligere hjælp.



Har du købt en pakkerejse, og er du af sted på rejsen?
Din rejsearrangør kan hjælpe dig ude på rejsemålet, indtil det er muligt at skaffe hjemtransport. Nogle gange kan rejsen fortsætte som planlagt, andre gange må den afbrydes. Hvis du må afbryde din rejse, kan
du få udbetalt en rimelig godtgørelse. Hvis arrangøren af rejsen ikke har en kontaktperson på stedet, kan du få hjælp hos Rejsegarantifonden eller Udenrigsministeriets vagttjeneste.



Har du købt en pakkerejse, men er ikke rejst endnu?
Først skal du henvende dig til din rejsearrangør. Kan de ikke hjælpe, kan du henvende dig til Rejsegarantifonden. Fonden kan hjælpe dig med at få erstattet det beløb, du har betalt - undtagen forsikringer. Hvis du har betalt rejsen eller en del af den med et gavekort, er det ikke sikkert, at du kan få gavekortet erstattet. I den situation skal du kontakte Rejsegarantifonden.



Har du alene købt en flybillet
Du skal kontakte Rejsegarantifonden direkte.



Indsigelse hos banken
Har du betalt med Visa/Dankort eller MasterCard?

Hvis du har købt en flybillet hos Primera Air med dit Visa/Dankort eller et MasterCard, har du mulighed for at lave en indsigelse. Dette er dog ikke en garanti for, at du får dine penge tilbage.


Har du betalt med Dankort?
Har du betalt med dit Dankort, har du ikke mulighed for at lave en indsigelse. Det skyldes, at betaling med Dankort sidestilles med et kontant køb. Du skal rette henvendelse til kurator i konkursboet. Det gælder, uanset om du har købt billetten hos en rejseudbyder eller direkte hos flyselskabet.


Før du kan gøre indsigelse i banken skal du have gjort følgende:
- Først skal du søge om at få refundering via Rejsegarantifonden
- Når svaret er modtaget vil du kunne gøre indsigelse på differencen, der ikke bliver refunderet. Denne skal indsendes hurtigst muligt og
senest 14 dage fra du har modtaget beskeden/opgørelsen fra Rejsegarantifonden.
- Du skal oplyse om der er tegnet konkursforsikring og hvad deres svar var.


Nets har IKKE mulighed for at trække beløbet retur uden ovenstående dokumentation.


Købte du ikke flybilletten direkte hos Primera Air, men for eksempel hos et rejsebureau, skal du kontakte dem. Hvis I ikke kan blive enige om en løsning, kan du eventuelt kontakte Forbrugerklagenævnet på www.forbrug.dk


Har du alene købt en flybillet og er du af sted på rejsen?
Hvis du er strandet i udlandet, fordi din returbillet med Primera Air er aflyst, kan du kontakte Rejsegarantifonden på telefon 38 48 93 45. Så sørger De for at arrangere hjemtransport, hvis du opfylder betingelserne herfor iht. loven. Du kan ikke være sikker på, at Rejsegarantifonden refunderer dine udlæg, hvis du selv køber ny billet hjem. Derfor er det vigtigt, at du kontakter dem på forhånd, hvis du ønsker deres bistand.
Du kan måske selv ende med, at skulle finde en anden mulighed for at rejse hjem og desværre også selv betale. Vær dog opmærksom på, om andre flyselskaber tilbyder billig hjemtransport for ??strandede??
kunder, hvis de har ledige pladser på deres fly.


Har du udgifter til hjemtransport, kan du rette dit krav om erstatning til konkursboet. Ofte er der dog ingen penge til at dække disse krav.


Har du brug for hjælp?
Du er meget velkommen til at ringe til Kundeservice på 3378 2000, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp. På grund af mange henvendelser kan du desværre opleve ventetid. Det beklager vi.