Tue Jan 16 14:21:19 CET 2018
Privat
Erhverv

Investering kræver fremover en LEI-kode

Alle virksomheder og foreninger, der ønsker at handle med aktier, obligationer eller andre finansielle instrumenter, skal have en såkaldt LEI-kode fra den 3. januar 2018. En LEI-kode (Legal Entity Identifier) er en 20-cifret kode, som identificerer en juridisk enhed.

LEI-koden er et krav fra EU, som skal give offentlige myndigheder mulighed for at følge virksomheden eller foreningens handel på de finansielle markeder.

Virksomheder, der drives på CPR-nummer., skal ikke have en LEI-kode.



Hvor kan jeg få en LEI-kode?

Du kan søge om en LEI-kode hos en LEI-udbyder - f.eks. den danske udbyder FinReg Aps eller det nordiske selskab NordLEI. Du kan se en oversigt over andre LEI-udbydere her.

P.t. koster det ca. 1000 kr. at oprette en LEI-kode, og du bliver guidet gennem processen på den hjemmeside, hvor du søger. Derudover skal du betale et årligt gebyr på ca. 2/3 dele af oprettelsesprisen for drift og vedligehold af LEI-systemet.



Send din LEI-kode til os hurtigst muligt

Når du har fået din LEI-kode, skal du sende den til vores erhvervsafdeling sammen med oplysning om dit CVR-nummer. Du bedes sende oplysningerne til erhverv@lsb.dk under overskriften 'LEI-kode' hurtigst muligt, så vi kan nå at ekspedere din sag.

Vær opmærksom på, at vi fra den 3. januar ikke må indgå handler med virksomheder og foreninger, der ikke har en LEI-kode.

Læs mere om LEI-koder hos Finanstilsynet



Processen kort fortalt:

  1. Vælg den LEI-udbyder, som I foretrækker

  2. Bestil LEI-koden på udbyderens hjemmeside og indtast her de nødvendige oplysninger (bl.a. foreningens juridiske navn, adresse, hovedkontoradresse, CVR.nr. mail-adr.)

  3. Betal for LEI-koden

  4. Modtag LEI-koden fra jeres LEI-udbyder

  5. Send din LEI-kode til os

Kontakt os

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på telefon 3378 2388 eller udfylde skemaet, så kontakter vi dig.



Har du spørgsmål om LEI-koder?

Læs de mest almindelige spørgsmål og svar her