Giv ikke dit nemid væk

Svindlere vil have dit NemID


Uden dine NemID koder kan svindlere ikke stjæle penge fra din netbank. Desværre viser foreløbige tal fra de danske banker, at 2019 var et godt år for svindlerne, som lokkede NemID koder ud af mange danske bankkunder. 

Det store antal svindelsager i 2020 var aldrig blevet til noget, hvis kunderne havde valgt at afbryde samtalen og ikke havde givet deres NemID koder til svindleren i den anden ende af telefonrøret. 

Men hvordan skal man vide, om det er banken eller en svindler, der ringer? De kunder, som er blevet snydt, fortæller, at svindleren i telefonen var venlig, havde indsigt i personlige informationer og talte dansk. Det gør det jo sværere at gennemskue, men hvis man bare husker på, at banken aldrig vil ringe og bede om at få kundernes NemID koder, så bliver svindlerne hurtigt arbejdsløse.

 

'Udlever ikke dine NemID koder til nogen - det er dine helt personlige koder'
 

NemID er strengt personlige informationer

Din NemID adgangskode og engangskoderne fra dit kodekort eller NemID nøgleapp er strengt personlige og må aldrig udleveres til andre - ikke engang ægtefæller.

Banker, SKAT eller NemID vil aldrig bede om disse oplysninger hverken over telefon, på mail eller sms. Husk det – og tag evt. en snak med ældre familiemedlemmer eller venner, som ifølge statistikkerne er særligt udsat i forhold til denne type svindel.

 

Hvad nu hvis jeg tror, jeg er blevet snydt?

Har du mistanke om, at nogen har fået adgang til dine personlige informationer, dit kodeord eller har du fået stjålet dit NemID-nøglekort, så skal du hurtigst muligt spærre netbanken eller ringe til vores kundeservice på 3378 2000.

Læs mere om sikkerhed og få gode råd til at undgå svindel

Kontakt os

Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.