
Opsparinger er klar til at skyde forbruget i gang
Når Danmark på et tidspunkt igen åbner op for fuld styrke, er der ingen tvivl om, at det vil få stor betydning for forbruget. Forbrugsmønstrene vil formentlig være ændret for altid, og en betydelig ketchupeffekt vil med stor sandsynlighed ramme de områder, der har været lukket i lang tid.
I snart et år har corona epidemien medført stærke begrænsninger for vores forbrug - ikke mindst muligheden for at købe oplevelser som rejser, underholdning og restaurantbesøg. I stedet har mange sat pengene ind på bankkontoen eller investeret i værdipapirer, og under corona har vi da også set en betydelig stigning i danskernes opsparinger. Det har naturligvis også haft betydning, at flere har valgt at få udbetalt 3 ugers feriepenge i oktober, og ekstra 2 ugers feriepenge kan tikke ind på kontoen, når der åbnes for denne mulighed til marts. I alt er op mod 100 mia. kroner udbetalt og meget taler for, at halvdelen af feriepengene fra oktober er sat ind på opsparingskontoen, mens de øvrige penge først og fremmest er brugt på tøj og elektronik.
En nærmest uvirkelig udvikling
Under corona er det primært mangel på muligheden for at bruge penge på bestemte typer af forbrug, der har fået opsparingerne til at bugne. Vores indkomst er stort set ikke faldet, og corona har ikke truet vores jobsituation på samme måde, som vi har set det under andre kriser, hvor frygten for at miste sit arbejde netop har fået en del danskere til holde igen med at bruge penge og i stedet spare op, så der var penge på kistebunden til dårligere tider. Tværtimod har vi under corona i høj grad købt flere af de varer, som vi har kunnet få fat på. Vi har derfor også set et boom i sommerhuskøb, og mange danskere har udnyttet muligheden for at investere i større lejligheder eller et hus med have.
Det har resulteret i, at ejendomspriserne og boligmarkedet generelt har undergået en nærmest uvirkelig udvikling under corona. Desuden er fragtrater på transport af forbrugsvarer fra Asien til Europa og USA næsten tredoblet, og i perioder har det stort set været umuligt at opdrive en ledig container. Bag den noget overraskende udvikling ligger det faktum, at økonomier på mange måder er fortsat med at producere varer, mens indkomster og beskæftigelse er blevet opretholdt på høje niveauer af statslige kriseordninger.
En fest eller to venter
Vi er med andre ord i den situation, at mange forbrugere står med en uventet høj opsparing, der på mange måder må ventes at være klar til at blive brugt ikke mindst på de ting, vi har været forhindret i at købe i lang tid.
Vi kan næppe forvente samme høje efterspørgsel efter elektronik, men mange vil nok have lyst til at shoppe tøj og sko, og her kan forbrugerne meget vel fortsætte med at vælge online shopping frem for de fysiske butikker. Den væsentligste ketchupeffekt vil derimod ramme de områder, hvor vi nu i godt 12 måneder har været stærkt begrænset i at forbruge. Oplevelser som rejser, underholdning og restaurantbesøg står med garanti højt på de fleste forbrugeres ønske- og indkøbslister, og mon ikke der er en fest, et bryllup eller en rund fødselsdag, som skal holdes - og måske i et lidt større format end ellers, når de fleste er vaccineret i løbet af sommeren og det tidlige efterår.
Kontakt os
Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.