MitID accessories hvid

MitID – hvordan og hvorfor?

MitID – hvordan og hvorfor?

MitID er din nye digitale identitet, der skal erstatte dit tidligere NemID. Det nye MitID skal du bruge, når du skal logge ind på nogle specifikke sider, godkende handlinger eller har brug for at skrive under digitalt – præcis, som du bruger NemID i dag.

Husk, at du aldrig må dele eller udlevere dine personlige oplysninger eller koder til dit MitID.

Det er let at få MitID, når det bliver din tur. Alligevel kan mange sidde med spørgsmål og tvivl om MitID. Derfor har vi samlet de typiske spørgsmål og svar herunder:

Spørgsmål og svar om MitID

Hvad er MitID?

MitID er din nye digitale identitet, du skal bruge, når du skal bevise din identitet - fx logge på din netbank, se dine feriepenge eller kommunikere med det offentlige eller private. MitID erstatter det nuværende NemID.

Hvordan får jeg MitID?

Du får en besked i din net- eller mobilbank, når det er din tur til at få MitID.

Vær opmærksom på, at der godt kan gå lidt tid, før det er din tur. Der er nemlig mange, der skal have MitID.

Hvorfor skal jeg have MitID?

Du skal have MitID for at kunne kommunikere og godkende handlinger digitalt - fx logge på din netbank, se dine feriepenge eller skrive til det offentlige. MitID erstatter det nuværende NemID, og derfor skal alle, der bruger NemID i dag, fremover bruge MitID.

Hvornår får jeg MitID?

De første brugere fik MitID i oktober 2021, men da mere end 5 millioner skal skifte fra NemID til MitID, sker overflytningen løbende ind til 30. juni 2022. Det er derfor ikke til at vide præcist, hvornår det er din tur.

Hvordan bruger jeg MitID?

Der er forskellige måder at bruge MitID på. Du kan hente MitID-appen og godkende med et swipe, få dine koder via en MitID-kodeviser eller MitID-kodeoplæser.

Alle mulighederne er gratis at få og lette at bruge.

MitID-appen: Du kan hente MitID-appen i App Store eller Google Play på din mobil eller din tablet.

MitID-kodeviser: Hvis du ikke har mulighed for at bruge MitID-appen, kan du bestille en MitID-kodeviser gratis eller hente den på Borgerservice. Det er en lille elektronisk enhed, der giver dig en engangskode, når du skal logge på med MitID. Den minder om den tidligere nøglebrik.

MitID-kodeoplæser: Hvis du har udfordringer med at se eller høre, kan du få en MitID-kodeoplæser, der enten viser koden på en større skærm eller læser koden op.
Du kan få høretelefoner udleveret, så ingen andre kan lytte med.

Er MitID sikkert?

MitID er fuldt opdateret og tidssvarende i forhold til elektronisk sikkerhed. Med det nye MitID er det altså endnu sværere for andre end dig selv at bruge din digitale identitet. F.eks. får du altid besked via MitID-appen, sms eller e-mail, hvis din MitID-app bruges på en ny enhed. Du kan også vælge altid at få en besked, når dit MitID skal bruges.

Skal jeg beholde min NemID-nøgleapp og nøglekort, når jeg har fået MitID?

Ja, indtil du får andet at vide. I en periode vil du nemlig kunne opleve, at du nogle steder skal bruge MitID og andre steder NemID.

Kan jeg fortsætte med NemID, hvis jeg hellere vil det?

NemID bliver udfaset, i takt med at MitID indføres. Du kan derfor ikke fortsætte med NemID.

Hvorfor skal jeg opdatere mine oplysninger i NemID?

Du skal opdatere dine personlige oplysninger i din NemID-app for at kunne få MitID. Det er en ekstra sikkerhed for, at dine personlige oplysninger er korrekte, så ingen andre kan misbruge din identitet.

Hvordan opdaterer jeg mine oplysninger?

Du opdaterer og bekræfter din identitet i din NemID-app ved at scanne dit fysiske pas. Du skal have et gyldigt dansk pas udstedt efter 1. januar 2012 og en smartphone, der kan scanne chippen i passet. Det kan de fleste android-telefoner og iPhone-modellerne 7 og opefter.

Hvad sker der, hvis jeg ikke opdaterer mine oplysninger i NemID?

Hvis du ikke opdaterer dine oplysninger i NemID-appen, vil du ikke få tilbudt MitID i første omgang. Du vil i stedet få et brev i løbet af juni 2022, hvor der står, at du skal henvende dig på Borgerservice for at få dit MitID.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har et gyldigt pas eller en smartphone?

Hvis du ikke har et gyldigt pas eller en smartphone til at gennemføre processen, vil du senere blive kontakte med andre muligheder for at få MitID.

Hvem kan hjælpe mig, hvis jeg ikke kan opdatere mine oplysninger?

Hvis du ikke kan opdatere dine personlige oplysninger eller har andre generelle problemer med dit personlige MitID, kan du kontakte MitID support.

Hvis du ikke har fået svar på dit spørgsmål, kan du finde yderligere information om MitID på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.

Sådan får du MitID

Når det er din tur i rækken til at få MitID, får du direkte besked fra os i din net- eller mobilbank. Når det sker, skal du følge nogle få, enkle trin for at få MitID.

 

Har du opdateret dine personlige oplysninger?

Nogle kunder skal opdatere deres personlige oplysninger, inden de kan få MitID. Det er en ekstra sikkerhed for, at dine personlige oplysninger er korrekte – og for at undgå, at der ikke er nogen, der misbruger din identitet. Hvis du er blandt dem, der skal opdatere dine personlige oplysninger, får du et brev fra Digitaliseringsstyrelsen. Heri står der, at du i din NemID-app skal opdatere dine personlige oplysninger ved at scanne dit fysiske pas.

Har du allerede modtaget et brev fra Digitaliseringsstyrelsen om at opdatere dine personlige oplysninger, er det en god ide at gøre det snarest muligt – så er du klar til at skifte til MitID, når det bliver din tur.

Kontakt os

Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.