Tandlæge

"Vi har fået alle sikkert igennem"

De fleste tandlæger måtte slukke tandlægelampen helt og lade klinikken stå tom hen i ugevis, da covid-19 lukkede Danmark ned i foråret. Og det har betydet en ordentlig økonomisk kæberasler til dem, der passer på vores tænder. Vores erhvervsdirektør Sejr Andreas Jensen og hans kolleger har arbejdet hårdt for at hjælpe de mange tandlæger, der er kunder i banken, sikkert igennem coronaen.

”Vi var fra starten enige om, at vi ville hjælpe vores kunder - det nåede vi i samarbejde med direktionen frem til med det samme. Så ret tidligt kunne vi melde ud til tandlægerne, at der var hjælp på vej. Men vi var jo ligesom alle andre jomfruer på det her punkt og brugte et par dage til at sætte os ind i hvilke regler og muligheder, der overhovedet var nu”, fortæller erhvervsdirektør i Lån & Spar, Sejr Andreas Jensen.

”I den første uge efter nedlukningen havde mange af vores tandlæge-kunder selvfølgelig ondt i maven over situationen. Torsdag d. 19. marts kunne vi i samarbejde med Tandlægeforeningen sende fem vigtige punkter ud til tandlægerne, som de skulle være opmærksomme på. Samtidig kontaktede vi samtlige vores kunder og fik en snak med hver enkelt tandlæge om, hvordan deres økonomi så ud. Vi talte deres muligheder igennem, så på deres behov for likviditet, og hvordan vi i Lån & Spar kunne hjælpe”, fortæller Sejr, der ligesom mange andre måtte arbejde under anderledes forhold end normalt. Mens hans kone, der er læge, passede sit arbejde, arbejdede han hjemme i stuen fra tidlig morgen til sen aften – med parrets tre børn på 9, 6 og 2 år ved siden af.

 

Indtjeningen bliver indhentet

Erhvervsdirektøren ser i dag optimistisk på tandlægernes situation:

”Vi har i Lån & Spar kunnet hjælpe alle de tandlæge-kunder, der har villet have hjælp. De fleste tandlæger har måttet lukke butikken helt ned fra dag 1 og er selvfølgelig blevet hårdt ramt. Men de er også kommet godt i gang igen efter genåbningen d. 20. april. Og min erfaring fra finanskrisen er, at det godt kan være, at omsætningen dykkede lidt i 2010, men i årene efter, i 2012 og 2013, blev der så lavet lidt mere på tænderne”, fortæller Sejr Andreas Jensen og tilføjer:

”For nogle af vores kunder har krisen været en sund anledning til at kigge omkostningerne igennem”.

 

”Jeg var sikker på, at jeg ville gå konkurs”

Tandlæge Louise Wølund Thomassen er en af de mange tandlæger, der er kunde i Lån & Spar. Hun havde netop købt sin klinik, da Mette Frederiksen lukkede Danmark ned:

”Jeg havde én normal uge, så væltede afbuddene ind. Det hele brast sammen. Jeg var grædefærdig over at have foretaget mit livs investering og pludselig stå i møg til halsen. Jeg var sikker på, at jeg ville gå konkurs”, fortæller den 38-årige tandlæge, der skrev under på købet af sin tandlægeklinik i Taastrup d. 1. marts i år.

 

Noget af et sats

”Jeg har arbejdet her på klinikken i syv år og leget med tanken om at købe den i et års tid. D. 1. marts købte jeg så både klinikken og den ejendom, den ligger i. Uden opsparing. Så allerede inden corona var det noget af et sats, også for banken”, fortæller Louise Wølund Thomassen, der har gældsat sig for et større millionbeløb for at overtage klinikken.

”Lån & Spar var hurtige til at række ud og sige ”Vi skal nok finde ud af det”. Det var en kæmpe hjælp. Vi vidste selvfølgelig tidligt, at hjælpepakkerne ville komme, men jeg fik også at vide, at vi kunne få et højere lån, hvis det blev nødvendigt. Det var en kæmpe service”, fortæller Louise Wølund Thomassen, der har aflyst ferien i år. Hun holder klinikken åben hele sommeren – og med alle medarbejdere i behold.

Kontakt os

Kontakt os og få hjælp af en rådgiver, der kender din branche