Vores bank vil lære dig bedre at kende
Lyder det som en god ide, at din bankrådgiver kender reglerne for overtidsbetaling på et hospital, har styr på de gennemsnitlige lønninger for privatansatte sygeplejersker og de aktuelle pensionstilbud i din pensionskasse? Det synes de i Lån & Spar Bank, der i tæt samarbejde med bl.a. DSR er i gang med at gøre deres rådgivere klogere på den gennemsnitlige sygeplejerskes privatøkonomi. For Grete Christensen er det et skridt på vejen til at få flere medlemmer af DSR til at benytte sig af fordelene ved at være medejer af en bank.
"Overordnet er målet at give medlemmerne adgang til rådgivning baseret på konkret, faktuel indsigt i sygeplejerskers arbejdsvilkår og daglige økonomi," siger Grete Christensen, der som formand har ansvaret for DSRs aftaler med Lån & Spar, mens 1. næstformand Anni Pilgaard sidder i bankens bestyrelse. "I dag er der mange myter og forudfattede meninger om vores fag, der kan påvirke bankernes rådgivning. Ved at øge vidensniveauet hos bankrådgiverne gør Lån & Spar det lettere for sygeplejersker at tage gode beslutninger om deres økonomi."
Målrettet rådgivning
Pro rådgivning kalder Lån & Spar det nye initiativ, der også er på vej til en række af de andre organisationer, der ejer banken. Målet er at levere mere individuel rådgivning på baggrund af større viden om vilkårene i den enkelte faggruppe. Derfor har DSR gennem det sidste års tid hjulpet med at opbygge en base med information, der giver bankrådgiverne i rådgivningscentrene rundt om i landet den nødvendige indsigt. "Vores medlemmer arbejder i mange forskellige typer jobs hos flere forskellige typer arbejdsgivere. Vi er ansat i kommuner, i regioner, hos staten, i det private og selvstændige - og vi spænder fra ledende sygeplejersker i høje stillinger til unge studerende. Derfor har vores organisationsafdeling haft travlt med at levere relevant information om, hvad der kendetegner vores medlemmer og beskrive os som gruppe. Banken ved jo en hel masse i forvejen, men nu går den viden dybere og er blevet mere struktureret," forklarer Grete Christensen, der ser frem til, at medlemmerne begynder at møde resultaterne.
Værdi til medlemmerne
"Da DSR i sin tid valgte at købe sig ind i en bank sammen med en række andre organisationer, var målet at etablere en bank, hvor privatkunderne var i centrum frem for de erhvervskunder, der fyldte mest i de traditionelle banker. Når vi i dag får en rente på 3% på vores lønkonto, er det, fordi organisationerne i bestyrelsen har stor indflydelse på, hvilken retning banken går. Det er vores bank - og en del af den familie, hvor også pensionskassen, Forbrugsforeningen og forsikringsselskabet hører til," understreger hun og tilføjer, at hun godt kan undre sig over, at ikke flere sygeplejersker vælger den bank, de faktisk selv ejer. "Personligt synes jeg, at det er et stærkt tilbud, så jeg kan da godt blive lidt overrasket, når jeg på de sociale medier ser sygeplejersker spørge, hvilken bank de skal vælge. Jamen, altså, hvordan kan du være i tvivl, tænker jeg. Men vi er som samfund blevet mere kritiske og individuelle i vores valg, så det er måske naturligt nok. Det betyder bare, at vi skal blive ved med at øge kvaliteten hos vores tætte samarbejdspartnere. Det er Pro rådgivning et eksempel på."
Sammenhold mellem organisationerne
Men hvorfor ejer en faglig organisation overhovedet en bank? Er det for at give medlemmerne økonomiske fordele og bedre rådgivning? Eller er der også en dybere mening i forhold til det fagpolitiske arbejde, som vel må være det centrale?
"Det er begge dele. En af de helt indlysende fordele så vi, da en storkonflikt truede i 2018. I løbet af kort tid var Lån & Spar parat med konfliktlån til vores og de øvrige organisationers medlemmer. Her løftede de en opgave, som kunne have været meget svær for organisationerne, hvis konflikten var brudt ud," siger hun. Men der er også en anden og mindre kontant årsag.
"Forskellige faglige organisationer har jo ikke fuldstændig sammenfaldende interesser. I det daglige arbejde ude på hospitalerne eller hvor vi nu færdes, finder vi løsninger med de andre faggrupper. Men selv om vi kan have forskellige holdninger, så opleves det ikke, når vi mødes med de andre om bestyrelsesbordet i Lån & Spar. Her er vi fælles om et ejerskab og leder efter løsninger, der er til gavn for alle vores medlemmer på tværs af organisationerne," understreger Grete Christensen og tilføjer:
"Det personlige kendskab og samarbejde betyder, at når vi så en gang imellem skal løfte en virkelig vigtig politisk dagsorden eller løse en konflikt, så har vi et stærkt fundament at bygge videre på".
Rådgiverne venter
Den nye Pro rådgivning er allerede en realitet i de fleste rådgivningscentre, så hvis du vil benytte dig af din privilegerede position som medejer, skal du bare booke et møde. De bliver med garanti glade for at se dig.