Investering kræver en LEI-kode

Alle virksomheder og foreninger, der ønsker at handle med aktier, obligationer eller andre finansielle instrumenter, skal have en såkaldt LEI-kode fra den 3. januar 2018. En LEI-kode (Legal Entity Identifier) er en 20-cifret kode, som identificerer en juridisk enhed. 

LEI-koden er et krav fra EU, som skal give offentlige myndigheder mulighed for at følge virksomheden eller foreningens handel på de finansielle markeder.

Virksomheder, der drives på CPR-nummer eller som enkeltmandsvirksomhed, skal ikke købe en LEI-kode, da LEI-koden udgør ejerens CPR.nr.

Hvor kan jeg få en LEI-kode?

En LEI-kode skal bestilles hos en LEI-udbyder. Du kan få et overblik over LEI-udbydere og evt. sammenligne priser på her eller du kan finde en udbyder på den officielle oversigt her.

P.t. koster det ca. 500-1000 kr. at oprette en LEI-kode, og du bliver guidet gennem processen på den hjemmeside, hvor du søger. Derudover skal du betale et årligt gebyr på ca. 2/3 dele af oprettelsesprisen for drift og vedligehold af LEI-systemet.


Send din LEI-kode til os hurtigst muligt

Når du har fået din LEI-kode, skal du sende den til vores erhvervsafdeling sammen med oplysning om dit CVR-nummer. Du bedes sende oplysningerne til erhverv@lsb.dk under overskriften 'LEI-kode' hurtigst muligt, så vi kan nå at ekspedere din sag.

Vær opmærksom på, at vi fra den 3. januar 2018 ikke må indgå handler med virksomheder og foreninger, der ikke har en LEI-kode. 

Læs mere om LEI-koder hos Finanstilsynet

Processen kort fortalt:

  1. Vælg den LEI-udbyder, som I foretrækker
  2. Bestil LEI-koden på udbyderens hjemmeside og indtast her de nødvendige oplysninger (bl.a. foreningens juridiske navn, adresse, hovedkontoradresse, CVR.nr. mail-adresse) 
  3. Betal for LEI-koden
  4. Modtag LEI-koden fra jeres LEI-udbyder
  5. Send din LEI-kode til os

Spørgsmål og svar om LEI-koder

Skal vi have en LEI-kode, når banken handler for os?

Ja, det skal I. Alle, som foretager investeringer på de finansielle markeder, skal kunne identificeres uanset, om de selv handler, eller der handles via fuldmagt.

Skal filialer/afdelinger have selvstændige LEI-koder?

Nej, filialer/afdelinger, som ikke er selvstændige juridiske enheder, skal som udgangspunkt benytte samme LEI-kode som modervirksomheden.

Skal vi have flere LEI-koder, hvis vi har flere depoter?

Nej, så længe depoterne ejes af samme cvr-nummer (juridiske enhed) skal I kun have én LEI-kode.

Skal vi have flere LEI-koder, hvis vi har depoter i forskellige banker?

Nej, så længe depoterne ejes af samme cvr-nummer (juridiske enhed) skal I kun have én LEI-kode.

Kontakt os

Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov