mand med headset

Ny svindel: Kunder bliver narret til at overføre deres penge

Flere og flere Lån & Spar-kunder oplever at blive ringet op af svindlere, der udgiver sig for at være fra banken, og mange ender med selv overføre deres penge direkte til svindleren. Selvom svindlerne er blevet topprofessionelle, er de ofte lette at spotte, lyder det fra Lån & Spars netbankekspert.

Kunder bliver svindlet over telefonen

”Jeg ringer, fordi din konto er ved at blive hacket.”

Sådan begynder mange af de fupopkald fra svindlere, der udgiver sig for at være fra banken.

Hver måned bliver 5-6 Lån & Spar-kunder udsat for svindel over telefonen, og flere af dem ender med selv at overføre store summer direkte til svindleren. Nogle har mistet helt op til 700.000 kr. Det fortæller Brian Vilhelmsen, som er produktansvarlig for netbanken i Lån & Spar.

”Det nye er, at kunderne selv overfører deres penge og selv godkender med NemID. Man kan overføre helt op til 500.000 kr. i netbanken som en straksoverførsel - og det har svindlerne lært at udnytte,” forklarer han.

Falske historier om hackerangreb

Brian Vilhelmsen understreger, at banken aldrig vil bede en kunde om at overføre penge for stoppe et hackerangreb.

”Hvis en kunde er ved at tabe penge, så handler banken uden at involvere kunden. Vi kontakter først kunden bagefter, når hackerangrebet er afværget,” forklarer han.

Mange svindlere bruger dækhistorier om, at kundens netbank bliver angrebet af hackere – og at de kan sikre kundens penge helt uden adgang til personlige oplysninger.

”De udgiver sig fx for at være fra bankens sikkerhedsafdeling eller fra Politiet og taler med deres ofre i timevis for at ”redde” deres penge. Og de beder hverken om pinkoder eller NemID, for de får kunderne til selv til at godkende overførslen” fortæller Brian Vilhelmsen.

Professionel svindel på velformuleret dansk

Flere og flere Lån & Spar-kunder falder for svindel, fordi dem, der står bag, er blevet vanvittigt dygtige. Svindel er let at gennemskue, når de ringer fra udenlandske numre og taler gebrokkent engelsk. Men sådan er det ikke længere, påpeger Brian Vilhelmsen.

”I dag taler de fleste svindlere flydende dansk, er velformulerede og har oplysninger, som får dem til at virke troværdige. De ved, hvilken bank du er kunde i og kender måske endda navnet på din bankrådgiver,” forklarer han.

Der er endda eksempler på, at svindleren har været så overbevisende, at kunden har troet mere på ham end på den medarbejder fra banken, der ringede for at stoppe kunden i at overføre pengene.

”Kunden havde en svindler i røret på fastnettelefonen, da Lån & Spar ringede til hendes mobil. Hun troede, at bankmedarbejderen var svindleren, og at svindleren var fra banken. Så hun valgte at lægge røret på til banken – og så mistede hun sine penge,” siger Brian Vilhelmsen.

Ældre borgere er mest udsatte

Det er ikke tilfældigt, at svindlerne går efter ældre borgere. De er autoritetstro og kan have svært ved det digitale. Derfor har børn og børnebørn et særligt ansvar, påpeger han.

”Tal med dine ældre om svindel. Fortæl dem, at uanset hvor troværdig en person virker, skal de aldrig oplyse deres personlige oplysninger eller overføre penge til dem. Økonomi er så privat, som det kan blive, og vi skal aldrig dele noget om det til andre,” understreger han.

Sidste men ikke mindst skal både unge og ældre huske at bruge deres sunde fornuft.

”Læg på, hvis du har en mistanke om, at du har en svindler i røret.”

Gode råd til at undgå telefonsvindel

Overfør aldrig penge til en person, du ikke kender
Du skal aldrig overføre penge til nogen, der kontakter dig over telefonen. Især ikke hvis du bliver presset og får at vide, at du skal handle med det samme.
Se på klokken – er det efter bankens lukketid?

Banken lukker kl. 16, så hvis du bliver ringet op efter bankens lukketid, er det højst sandsynligt en svindler, du har i røret. Vær dog være opmærksom på, at du kan blive ringet op af en svindler på alle tider af døgnet.

Læg på og ring til din rådgiver

Er du i tvivl, om du har en svindler i røret? Så afslut opkaldet med det samme og ring til din rådgiver og spørg, om opkaldet kom fra banken. 

Kontakt os

Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.