Datter og mor kigger på mobil

Beredskab - vær forberedt på kriser

Der er mange faktorer, som kan udløse en krise. Det kan være ekstremt vejr, cyberangreb og sabotage, ulykker eller tekniske problemer. 

Den mest direkte konsekvens af en krise for os alle kan være forsyningssvigt. Det kan eksempelvis være, at vi ikke kan tænde lyset, bruge køleskabet, eller få drikkevand gennem vandhanen. Måske kan vi heller ikke gå på nettet.

Derfor har myndighederne meldt en række anbefalinger og gode råd ud til danskerne, så vi kan være forberedte på en eventuel krise. Dem vil vi selvfølgelig gerne hjælpe dig med at huske på.

Et par af dem kommer her. 

 

Hav et eller flere fysiske betalingskort 

Nationalbanken anbefaler, at du har mere end et fysisk betalingskort fra forskellige udbydere, fx Visa/Dankort og Mastercard.

Se, hvordan du bestiller et ekstra kort i mobilbanken her

 

Opsæt en betalingsløsning på din telefon

Du kan ofte bruge MobilePay, selvom kortsystemerne er nede, fordi det bygger på kontooverførsel. Derfor anbefaler Nationalbanken, at du opsætter MobilePay eller andre digitale betalingsløsninger på telefonen.

Se, hvordan du opsætter en betalingsløsning på din telefon

 

Mønter og kontanter

Nationalbanken anbefaler, at hver husstand har 250 kr. Pr. Person liggende – gerne i små sedler og evt. mønter.

Som kunde i Lån & Spar, kan du bruge alle KONTANTENS 300 pengeautomater i hele landet. I alle vores rådgivningscentre kan du finde en pengeautomat, hvor du kan hæve pengesedler. Vi har ikke mulighed for at udlevere mønter eller veksle sedler til mønter i vores filialer.

Find din nærmeste hæveautomat

Kontakt os

Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.