Fire tommelfingerregler til at gennemskue svindleren
Svindlerne bliver hele tiden dygtigere. De finder på nye metoder og nye fremgangsmåder. Ringer de dig op, er de langt mere overbevisende i dag end for bare fem år siden. Men med fire tommelfingerregler kan du gennemskue svindleren. Vi har spurgt kunde- og fraudkonsulent, Stine Andersen, hvordan hun guider sine kunder.
Forestil dig, at du får en mail fra Postnord. I mailen er der et link, som du klikker på. Her udfylder du nogle oplysninger og godkender med dit MitID. Det virker meget reelt og som noget, du måske har gjort mange gange før. Men det er det ikke. Du er i gang med at blive svindlet.
Den situation oplever mange danskere hver dag.
Svindleren ringer dig op
”Når kunderne har klikket på et mistænkeligt link, bliver de efter nogle dage typisk ringet op af en person, der udgiver sig for at være fra politiet eller Lån & Spar. Personen fortæller, at dine konti eller dit kort er ved at blive hacket – og at der lige nu er ved at blive overført et stort beløb”, fortæller Stine Andersen, kunde- og fraudkonsulent i Lån & Spar.
Er svindleren rigtig dygtig, har personen fået det til at se ud som om, de ringer fra politiets eller bankens eget telefonnummer.
”Svindleren kan gøre flere forskellige ting for at lokke penge ud af deres offer. Tit vil personen bede dig om selv at overføre dine penge til en ’sikker konto’. Det kan også være, at du har givet svindleren adgang til din netbank. Så vil svindleren bede dig godkende overførslen med dit MitID eller give ham den SMS-kode, du får sendt af banken”, forklarer Stine.
Fire tommelfingerregler til at undgå svindel
Selvom svindlerne hele tiden bliver dygtigere, kan du selv spotte svindleren, hvis du ved, hvad du skal kigge efter. Stine har fire tommelfingerregler, når hun guider sine kunder i svindelsager.
- En svindler vil ofte bede dig om dine personlige koder. Det kan fx være dit MitID-brugernavn, din MitID-kode, engangskoder eller lignende. Det vil banker, politiet og andre offentlige myndigheder aldrig bede dig om over telefonen.
- Vær kritisk overfor links og beskeder, som du modtager. Læs mere om, hvordan du spotter falske mails på sikkerdigital.dk
- Er du i tvivl, om du taler med en svindler, så bed om personens navn og læg røret på. Find selv nummeret til din bank eller politiet og ring op og spørg efter personen.
- Lån & Spar ringer aldrig uden for bankens åbningstid. Bliver du ringet op af en person, der udgiver sig for at være fra Lån & Spar, i weekenden eller sent om aftenen, så er det svindel.
Seneste nyheder

Forbrugertilliden går yderligere tilbage
Forbrugertilliden er opgjort til -20,1 i november måned. Der er tale om endnu et fald i forhold til sidste måned.

Mindre stigning i boligbyggeriet, som dog fortsat ligger på et lavt niveau
6.726 boliger blev påbegyndt i byggeriet i 3. kvartal 2025. Det er en lille stigning i forhold til de seneste kvartaler, men niveauet er lige så lavt som i 2016.

Fødevarer bidrog mest til inflationen i oktober
Årsstigningen i forbrugerprisindekset aftog til 2,1 % i oktober måned. Det er primært husleje og kød, der trækker op, mens el og nye biler trækker lidt ned.

Lån & Spar har Danmarks mest loyale kunder - for 5. år i træk
Hele 85 % af vores kunder svarer, at de ville vælge os igen, hvis de skulle skifte bank. Det viser Loyalty Groups BrancheIndex Bank 2025.
Kontakt os
Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.
