Billede af Visa/Dankort

Hav flere betalingsmuligheder klar

2 betalingskort og omkring 250 kr. pr. person i husstanden. Det er en del af Nationalbankens nye anbefalinger, som kommer efter sommerens Nets-nedbrud.

I Danmark har vi et robust og sikkert betalingssystem. Alligevel kan der, som vi så under Nets-nedbruddet i juli, opstå tekniske problemer. Derfor anbefaler Nationalbanken, at vi alle har flere måder at betale på.

Nationalbankens anbefalinger

I bund og grund handler Nationalbankens anbefalinger om at være så godt forberedt som muligt, hvis der kommer et nedbrud.

Nationalbanken anbefaler, at du har:

  • mindst to fysiske betalingskort fra forskellige udbydere, fx Visa/Dankort og Mastercard.
  • et mindre beløb i kontanter til rådighed. Hvor meget afhænger af dit forbrug, men som pejlemærke omkring 250 kr. pr. person i husstanden.
  • en betalingsløsning på mobilen, fx MobilePay eller mobilbank.

Hav mere end ét betalingskort

Nationalbanken anbefaler, at du har mindst 2 forskellige betalingskort, fx Dankort og Mastercard. Mange kort kan du bruge offline, så længe du har kortet fysisk og kan din pinkode.

Hos Lån & Spar kan du nemt tjekke, hvilke kort du har, finde din pinkode, og bestille et ekstra betalingskort i Mobilbanken. Hvis du bestiller et Mastercard, kræver det dog, at vi kan kreditgodkende dig.

Billede af mobilbanken

Gå til Selvbetjening

Vælg Menu i venstre hjørne, og vælg Selvbetjening

Billede af mobilbanken

Vælg Daglig økonomi

Her kan du oprette konti og bestille kort.

Billede af mobilbanken

Vælg et nyt betalingskort

Vælg om du vil bestille et Visa/Dankort eller et Mastercard, og følg instrukserne.

Hav lidt kontanter liggende

Nationalbanken anbefaler, at hver husstand har 250 kr. Pr. Person liggende – gerne i små sedler og evt. mønter.

Som kunde i Lån & Spar, kan du bruge alle KONTANTENS 300 pengeautomater i hele landet. I alle vores rådgivningscentre kan du finde en pengeautomat, hvor du kan hæve pengesedler. Vi har ikke mulighed for at udlevere mønter eller veksle sedler til mønter i vores filialer.

Find din nærmeste hæveautomat

Opsæt betalingsløsning på din telefon

Du kan ofte bruge MobilePay, selvom kortsystemerne er nede, fordi det bygger på kontooverførsel.

Derfor anbefaler Nationalbanken, at du opsætter MobilePay eller andre digitale betalingsløsninger på telefonen.

Se, hvordan du opsætter en betalingsløsning på din telefon 

Kontakt os

Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.