Spørgsmål og svar

Gør indsigelse over en betaling

Har du fået trukket en betaling fra et kort, som du ikke mener er korrekt?
Så skal du gøre indsigelse.

Det kan være en betaling, du ikke kender til. Et beløb du ikke kan godkende eller et beløb, der er trukket to gange. Det kan også være, at du ikke har modtaget den vare eller service, du har købt. Hvis du gør indsigelse mod betalingen, kan vi i nogle tilfælde tilbageføre den.

Du kan gøre indsigelse over betalinger med Dankort, Visa/Dankort og Mastercard. Du opretter din indsigelse hos Nets.

Spørgsmål og svar om indsigelser

Har du selv foretaget købet?
Hvis du selv har foretaget købet, skal du først forsøge at løse problemet med den forretning eller hjemmeside, du har handlet med, før du kan gøre indsigelse hos Lån & Spar. Hvis du ikke finder en løsning med forretningen inden for 1-2 uger, skal du gøre indsigelse umiddelbart efter.
Har du ikke selv foretaget købet?
Hvis du ikke selv har foretaget købet, anbefaler vi, at du venter 5 dage, fra du ser den forkerte betaling, til du gør indsigelse. På den måde kan du få alle forkerte betalinger med fra start og dermed slippe for at skulle lave flere indsigelser.
Hav disse oplysninger klar

For at oprette en indsigelse, skal du have disse oplysninger klar:

  • Dit NemID
  • Cpr. nummer
  • Dit kortnummer
  • Evt. dokumentation (se nedenfor)
Dokumentation for køb og kontakt med forretning
Det er en fordel, og sommetider også et krav, at du kan dokumentere, at du har taget kontakt til forretningen. Det kan også være nødvendigt, at du har en kopi af kvitteringen for dit køb. Yderligere dokumentation vil styrke din indsigelse, men er ikke altid påkrævet.
Gebyr for indsigelser
Det er gratis at gøre indsigelse, hvis den er berettiget. Ved en uberettiget indsigelse kan Lån & Spar vælge at opkræve et administrationsgebyr på op til 200 kr.
Er dit kort blevet misbrugt?
Ved tyveri skal du have en politirapport og en kopi af din politianmeldelse for at vi kan behandle din sag.
Har du betalt med MobilePay?

Dine muligheder for at gøre indsigelse kan være anderledes, hvis betalingen er sket via MobilePay, PayPal, Trendsales, Ewire eller andre betalingsformidlere.

Når fx du bruger MobilePay til at overføre penge til private, har du ingen indsigelsesmuligheder. Her skal du kontakte MobilePay på 4514 4447 omkring misbruget.

Bruger du derimod MobilePay til at betale med på en hjemmeside, har du samme indsigelsesmuligheder som, hvis du brugte et betalingskort. Du kan læse mere om dine indsigelsesmuligheder på mobilepay.dk.

Få mere at vide

Finansrådet har lavet en række oversigter, der giver dig overblik over dine mulighed for indsigelse ved forskellige typer kort.

Mastercard (pdf)

Visa/Dankort (pdf)

Dankort (pdf)

Kontakt os

Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.