Spørgsmål og svar

Gør indsigelse over en betaling

Har du fået trukket et beløb fra dit Visa/Dankort, Mastercard eller andet kort, som du ikke mener er korrekt? ...så skal du gøre indsigelse over betalingen.

 

Det kan være følgende:

  • en betaling, du ikke kender til
  • et beløb, du ikke kan godkende
  • et beløb, der er trukket flere gange
  • en vare eller service, du har købt, men ikke har modtaget

 

Hvis du gør indsigelse mod en betaling, kan du i nogle tilfælde få tilbageført beløbet til din konto.

 

Du kan gøre indsigelse over betalinger foretaget med

  • Dankort
  • Visa/Dankort
  • Mastercard

 

Inden du opretter din indsigelse, som sker via kortselskabet Nets, bør du læse nedenstående 'Spørgsmål & svar' igennem.

Spørgsmål og svar om indsigelser

Har du selv foretaget købet?
Hvis du selv har foretaget købet, skal du først forsøge at løse problemet med den forretning eller hjemmeside, du har handlet med, før du kan gøre indsigelse hos Lån & Spar. Hvis du ikke finder en løsning med forretningen inden for 1-2 uger, skal du gøre indsigelse umiddelbart efter.
Har du ikke selv foretaget købet?
Hvis du ikke selv har foretaget købet, anbefaler vi, at du venter 5 dage, fra du ser den forkerte betaling, til du gør indsigelse. På den måde kan du få alle forkerte betalinger med fra start og dermed slippe for at skulle lave flere indsigelser.
Du skal have disse oplysninger klar

For at oprette en indsigelse, skal du have disse oplysninger klar:

  • Dit MitID
  • Cpr. nummer
  • Dit kortnummer
  • Evt. dokumentation (se nedenfor)
Dokumentation for køb og kontakt med forretning
Det er en fordel, og sommetider også et krav, at du kan dokumentere, at du har taget kontakt til forretningen. Det kan også være nødvendigt, at du har en kopi af kvitteringen for dit køb. Yderligere dokumentation vil styrke din indsigelse, men er ikke altid påkrævet.
Gebyr for indsigelser
Det er gratis at gøre indsigelse, hvis den er berettiget. Ved en uberettiget indsigelse kan Lån & Spar vælge at opkræve et administrationsgebyr på op til 200 kr.
Er dit kort blevet misbrugt?
Ved tyveri skal du have en politirapport og en kopi af din politianmeldelse for at vi kan behandle din sag.
Har du betalt med MobilePay?

Dine muligheder for at gøre indsigelse kan være anderledes, hvis betalingen er sket via MobilePay.

Når du bruger MobilePay til at overføre penge til private, har du ingen indsigelsesmuligheder. Her skal du kontakte MobilePay på 4514 4447 omkring misbruget.

Bruger du derimod MobilePay til at betale med på en hjemmeside, har du samme indsigelsesmuligheder som, hvis du brugte et betalingskort. Du kan læse mere om dine indsigelsesmuligheder på mobilepay.dk.

Har du betalt med andre betalingsløsninger?

Dine muligheder for at gøre indsigelse kan være anderledes, hvis betalingen er sket via Apple Pay, Google Pay, PayPal, Trendsales og andre betalingsformidlere.

Når du bruger Apple Pay og Google Pay (eller andre betalingsløsninger, hvor et kort er direkte knyttet til betalingsløsningen) er det kortreglerne for det kort, som der er trukket et beløb fra, som gælder.

Er man i tvivl om hvilke regler der gælder, så er det altid en god ide at starte på den enkelte betalingsløsnings hjemmeside.

Få mere at vide

Finansrådet har lavet en række oversigter, der giver dig overblik over dine mulighed for indsigelse ved forskellige typer kort.

Mastercard (pdf)

Visa/Dankort (pdf)

Dankort (pdf)

Kontakt os

Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.