Spørgsmål og svar

Mobilbank

Her kan du blive klogere på indstillinger, enheder, funktioner og sikkerhed i mobilbanken.

Hvordan tilmelder jeg mig mobilbank?

Inden du kan få mobilbank, skal du have en netbank hos os. Har du ikke en netbank hos os, så ring til kundeservice på 3378 2000, så hjælper vi dig med at få en.

 

Download mobilbank app

Du finder vores mobilbank i enten App Store eller Google Play. Søg efter 'Lån & Spar' og download app'en til din mobiltelefon.

 

Tilmeld dig fra din mobiltelefon

Åbn mobilbank app'en og tryk på 'Tilmeld'. Du skal bruge NemID, når du tilmelder dig, men ellers skal du ikke bruge NemID i mobilbanken. 

 

Opret brugernavn og koder m.m.

Efter NemID tilmelding, skal du bare følge instruktionerne på skærmen, så er du i gang med din mobilbank efter 30 sekunder.

 

Vil du hellere tilmelde dig mobilbank via netbanken?

Hvordan ændrer jeg min adgangskode?

Du ændrer din adgangskode i netbanken:

  1. Log på netbanken
  2. Klik på 'Indstillinger'
  3. Vælg 'Mobilbank'
  4. Klik på 'Vis/Ret' ud for Mobil app
  5. Klik på 'Ret' ud for 'Din adgangskode'
  6. Skriv din nye adgangskode og godkend med NemID.
     

Se eksempel

Hvordan ændrer jeg mit mobilnummer?

Du ændrer dit mobilnummer i netbanken:

  1. Log på netbanken
  2. Klik på 'Indstillinger'
  3. Vælg 'Mobilbank'
  4. Klik på 'Vis/Ret' ud for Mobil app
  5. Klik på 'Ret' ud for 'Dit mobilnummer, som modtager SMS koderne'
  6. Skriv dit nye mobilnummer og godkend med NemID.

Se eksempel

 

Vær opmærksom på, at du af sikkerhedsmæssige årsager ikke selv kan ændre dit mobilnummer, hvis du er tilmeldt funktionen 'Beløbsgrænse'. Ring i stedet til kundeservice på 3378 2000, som vil hjælpe dig.

Hvordan ændrer jeg mit brugernavn?

Du ændrer dit brugernavn i netbanken:

  1. Log på netbanken
  2. Klik på 'Indstillinger'
  3. Vælg 'Mobilbank'
  4. Klik på 'Vis/Ret' ud for Mobil app
  5. Klik på 'Ret' ud for 'Dit brugernavn'
  6. Skriv dit nye brugernavn og godkend med NemID.

Se eksempel

Hvordan logger jeg på mobilbanken?

Du skal være tilmeldt mobilbanken for at kunne logge på.

Når du logger på mobilbanken, skal du bruge:

  • dit brugernavn eller CPR nummer
  • din valgte firecifrede adgangskode

Du kan vælge at lade systemet huske dit brugernavn, så du kan nøjes med at bruge din adgangskode til login. Du kan også bruge fingertouch - det vælger du under 'Indstillinger' i mobilbanken.

Hvordan logger jeg af mobilbanken?

Du kan logge af mobilbanken ved at lukke app'en ned, efter du har brugt den. Mobilbanken logger automatisk af, hvis du ikke foretager dig noget i app'en, efter nogle minutter.

Hvis du aktivt ønsker at logge af mobilbanken, skal du trykke på ikonet med de tre prikker øverst i højre hjørne og vælge 'Log af'. Du kan også logge af ved at ryste telefonen.

Hvad gør jeg, hvis der mangler en konto i mobilbanken?

Før du kan se en konto i din mobilbank, skal den være tilmeldt som 'Favoritkonto' i din netbank.

Sådan tilmelder du en konto som favoritkonto:

  1. Log på din netbank
  2. Klik på 'Indstillinger'
  3. Vælg 'Kontoindstillinger'
  4. Klik på blyanten ud for den konto, som skal være favorit
  5. Sæt flueben og tryk 'Gem'

Se eksempel

Enheder

Hvilke mobiltelefoner kan jeg få mobilbank til?

Du kan bruge mobilbanken, hvis din smartphone opfylder følgende krav:

  • iPhone
    Du skal have styresystem IOS 12.0 eller nyere 
  • Android
    Du skal have styresystem 5.0 eller nyere (Lollipop, Marshmallow, Nougat og Oreo)

 

Andre krav til din mobil:

  • Du skal have skærmlås på din mobil - 4 cifret kode eller andet.
  • Din mobil må ikke været rooted.

 

Opdateringer

Kravene til styresystemerne ændrer sig løbende, når der kommer nye opdateringer til systemerne og mobilbanken.

 

Gamle styresystemer

Tidligere styresystemer kan i nogle tilfælde stadig benyttes til mobilbank. Men vi kan ikke yde support, hvis der opstår fejl. Det gælder også tablets, der ikke understøtter mobilbank.

Virker mobilbanken på iPad og Android tablet?

Mobilbanken er lavet til mobiltelefoner, men kan også bruges på iPad eller Android tablet. Du tilmelder dig mobilbanken på samme måde, som du ville gøre på en mobiltelefon. 

Du skal være opmærksom på, at SMS-koden ved eksempelvis betalinger, bliver sendt til det mobilnummer,  du har tilmeldt i din netbank.

Vær opmærksom på, at du også kan logge på netbanken med tablet. 

Funktioner

Hvilke funktioner har mobilbanken?
  • Kontooversigt
  • Kontobevægelser og -detaljer
  • Fremtidige betalinger
  • Kvik overførsel imellem egne konti - 'Træk og slip'
  • Overførsel mellem egne og andre konti
  • Indbetalingskort
  • Udbakke - hvor du kan underskrive flere betalinger med kun en kode
  • Betalingsservice - administration
  • Hente gemte betalinger fra netbanken
  • Kontovilkår med IBAN-nummer og rente
  • Kortoversigt med spær kort og ophæv spær kort
  • Depotinformationer
  • Investering, køb og salg af værdipapirer
  • Valutaomregner
  • Kontakt os - skriv til din rådgiver
  • Find os - rådgivningscentre og pengeautomater
  • Sprog - dansk og engelsk
Hvor finder jeg mit kreditorregister?

Du finder dit kreditorregister under 'Overførsel' og 'Indbetalingskort'.  Her du klikke på linket 'Modtager' og se dine gemte betalinger. 

På Android telefoner ligger 'Modtager' ved de tre prikker øverst til højre i billedet. På en iPhone ligger 'Modtager' i bunden af skærmen.

Hvor finder jeg mine fremtidige betalinger?

Når du er logget på mobilbanken, skal du klikke på den konto, du ønsker at se fremtidige betalinger for. Klik herefter på 'Fremtidige betalinger' øverst på siden, så kan du se dine betalinger. 

Kan jeg skrive til min rådgiver fra mobilbanken?

Ja, du kan skrive til din rådgiver ved at trykke på linket 'Gå til Lån & Spar Zapp' under 'Kontakt' eller 'Overblik'. 

Du bliver herefter ledt over i app'en Zapp, som er Lån & Spars app. Har du ikke downloadet Zapp, skal du gøre det, inden du kan skrive til din rådgiver fra mobilbanken.

Hvordan spærrer jeg mit kort?

Sådan spærrer du dit kort på en Android telefon

  1. Log på mobilbanken
  2. Find 'Kortoversigt' under 'Overblik'
  3. Klik på det kort, du vil spærre
  4. Klik på de tre prikker øverst i højre hjørne af mobilbanken
  5. Vælg 'Spær kort'
  6. Godkend med din adgangskode og SMS-kode.

Se eksempel

 

Sådan spærrer du dit kort på en Iphone

  1. Log på mobilbanken
  2. Find 'Kortoversigt' under 'Overblik'
  3. Klik på det kort, du vil spærre
  4. Klik på 'Spær kort' nederst på siden
  5. Godkend med din adgangskode og SMS-kode.

Se eksempel

Hvordan ophæver jeg spærringen af mit kort?

Sådan ophæver du spærringen på en Android telefon

  1. Log på mobilbanken
  2. Find 'Kortoversigt' under 'Overblik' 
  3. Klik på 'Vis alle'
  4. Vælg det kort, du ønsker at åbne
  5. Klik på de tre prikker øverst i højre hjørne af mobilbanken
  6. Klik på 'Ophæv Spær'
  7. Godkend med din adgangskode og SMS-kode.

Se eksempel

 

Sådan ophæver du spærringen på en Iphone

  1. Log på mobilbanken
  2. Find 'Kortoversigt' under 'Overblik'
  3. Klik på 'Vis alle'
  4. Vælg det kort, du ønsker at åbne
  5. Klik på 'Ophæv Spærring' nederst på siden
  6. Godkend med din adgangskode samt SMS-kode.

Se eksempel

Sikkerhed

Er det sikkert at bruge mobilbanken?

Login i mobilbanken er verificeret af det samme selskab, som verificerer bankens netbank. De har vurderet sikkerheden til at være 'Very high', hvilket er det højeste, de kan give.

Sikkerheden ligger i mere end de fire tal i adgangskoden, da man også har et brugernavn, og aktiveringskoden bliver gemt på mobiltelefonen ved oprettelse.

Dertil kommer engangskoden på SMS ved transaktioner, der kører i et andet system, end det mobilbanken kører på. Der er dermed tale om en 2-faktor løsning.

Hvorfor skal jeg ikke logge på med NemId?
Du bruger kun NemID første gang, du logger på mobilbanken. Mobilbanken har nemlig sin egen sikkerhed, hvor du skal have netbank hos os for at få mobilbank. Du tilmelder dig mobilbanken i netbanken, hvor du opretter et brugernavn, en adgangskode og skriver dit mobilnummer. Herefter henter du vores mobilbank app og bruger dit nye brugernavn og adgangskode, når du logger på og overfører penge.
Hvordan spærrer jeg mobilbanken?

Hvis du mister din mobiltelefon, er det vigtigt, at du spærrer din mobilbank hurtigst muligt.

Du kan spærre din mobilbank ved at logge på netbanken og ændre din adgangskode. På den måde vil en tyv - eller andre, der har set din kode - ikke have adgang til mobilbanken.

Har du ikke adgang til netbanken, skal du ringe til vores kundeservice 3378 2000 og få din mobilbank spærret.

Hvordan ophæver jeg spærring af mobilbanken?

For at ophæve spærringen af din mobilbank, skal du ændre din adgangskode i netbanken. Det er muligt at bruge den samme kode, som du havde tidligere. 

Kontakt os

Kontakt os og få rådgivning, der passer til dine behov.