Mon Jul 23 15:33:48 CEST 2018
Privat
Erhverv






Få fire råd til at undgå phishing

Phishing er den mest udbredte onlinesvindel. Det er en type bedrag, hvor svindleren prøver at stjæle personlige oplysninger som f.eks. kortoplysninger, personnummer eller passwords via internettet. Hvis du kender tegnene på phishing, kan du nemmere undgå selv at blive ramt.



Pas på falske mails

Phishing foregår typisk ved, at svindlere kontakter dig på mail og beder dig om at give dem dine personlige informationer, mens de udgiver sig for at være en virksomhed, du kender og stoler på. Phishing-mails indeholder som regel trusler om, at din konto eller dit kort bliver lukket, hvis du ikke sender dine oplysninger.

Det er også phishing, hvis svindlere f.eks. opretter en falsk hjemmeside med det formål at narre dig til at give dem fortrolige oplysninger.



Fire gode råd til at undgå phishing

  1. Opgiv ikke fortrolige oplysninger i mails eller på hjemmesider, du ikke kender og stoler på. Vi vil aldrig skrive til dig og bede om personlige oplysninger via mail.

  2. Slet altid spammails - lad være med at åbne dem og evt. vedhæftede dokumenter

  3. Tag aldrig billeder af dine NemID-koder

  4. Vær kritisk! Hvis en mail f.eks. indeholder mange stavefejl eller grammatiske fejl, er der større risiko for, at det er phishing.


Er dine oplysninger blevet stjålet?

Hvis du er i tvivl, om en mail er fra os eller en svindler, er du altid velkommen til at kontakte vores Kundeservice på 3378 1929. Er dine personlige oplysninger blevet stjålet, skal du kontakte politiet.